Gnossienne No.5 Érik Alfred Leslie Satie

11月 27, 2020

I played Gnossienne No. 5.
The impressive melody reminds me of the brightness of the sun, folk song, and gypsish sound.

The manuscript has the date of July 8, 1889.
A Hungarian song that seems to have been transcribed by Sati was copied on the back of the manuscript.

Also, since Sati would have heard Hungarian and Romanian music at the 1889 Paris World Exposition, it is possible to think that these kinds of music must have influenced the piece.

Please enjoy the first Gnossienne which was numbered 5 because it was discovered after Satie died.
--------------------------
グノシエンヌ5番を弾いてみました。
太陽の明るさ、民謡らしさ、ジプシーぽさなどが感じさせるメロディーがとても印象的でした。

自筆譜には1889年7月8日の日付が書かれており、
自筆譜の裏には、サティが採譜したとみられるハンガリーの歌が写譜されておりました。
また、1889年のパリ万国博覧会でハンガリーやルーマニアの音楽をサティーが聞いたであろう事から、それらの影響を受けて作曲したと考えて良さそうです。

サティの死後に発見された為にグノシエンヌ 5番となった初期のグノシエンヌをお楽しみください。
--------------------------
그노시엔느 5번을 연주해 보았습니다.
태양과 같은 밝고, 민요답고, 집시스러운 분위기인 멜로디가 굉장히 인산적인 작품이라고 생각합니다.

자필악보에는 1889년 7월 8일이라고 적혀있고 뒷면에는 사티가 직접 악보로 적어놓은 헝가리의 곡이 있었습니다.

그리고 1889년의 파리 박람회에서 헝가리, 루마니아의 음악을 사티가 접하였을 것이기 떄문에 영향을 받았을 것이라고 생각할 수 있습니다.

사티의 사후에 발견되었기에 5번이 된 첫번째로 작곡된 그노시엔느를 감상해 주세요."